10 tips voor succesvolle telesales

(Leestijd: 3-4 minuten)

Sommigen zeggen dat telesales passé is. Het draait nu allemaal om social selling, contact maken, interactie creëren, netwerken en verkopen via social media. Waarom moet het ene het andere uitsluiten? Als je logisch nadenkt, kies je net voor een combinatie van de twee.

 

Telesales werkt bovendien nog altijd sneller. Social selling is een trager, langduriger proces. En er gebeurt zo veel social selling dat het moeilijk is om op te vallen tussen al de concurrentie. Wees de concurrentie voor en ga voor beide. Zorg ervoor dat jij als eerste bij je potentiële klant bent. Overtuigd? Dan volgen hier enkele tips om je op weg te helpen:

  1. Wel of geen script?

Het belangrijkste nadeel is dat de klant kan doorhebben dat je een script gebruikt en daardoor al afknapt. Maar daar is een oplossing voor: oefen zo veel mogelijk, zodat je script helemaal van jou wordt en niet meer ingeoefend overkomt. Bovendien biedt een script een leidraad, een bepaalde woordenschat en extra argumenten bij tegenspraak. Kortom, iets om op terug te vallen.

  1. Pas op voor schrijftaal

Als je een script opstelt, gebruik dan spreektaal. Als je een script luidop leest, mag het niet overkomen als een script. Het moet spontaan lijken en dat bekom je door spreektaal. Lijkt vanzelfsprekend, maar omdat je een script nu eenmaal schrijft, verval je sneller in schrijftaal dan je denkt.

  1. Verplaats je in je doelgroep

Maak een lijst met zo veel mogelijk soorten klanten. Verplaats je in hun en schrijf allerlei vragen en antwoorden op. Doe dat steeds met je doel voor ogen.

  1. Je moet het warm water niet uitvinden

Wat je zegt, moet niet allemaal nieuw zijn. Denk aan vroegere gesprekken. Reflecteer: wat werkte, wat niet en waarom. Dat kan gaan van de openingszin tot je verhaal tot een grappige anekdote. En vergeet zeker de overgangen tussen de verschillende gespreksdelen niet.

  1. Repeteren, repeteren. Wie z’n best doet, zal het leren…

Ik heb het al deels gezegd, maar wil het nog uitgebreider toelichten. Het gaat niet alleen om zelf wat oefenen, maar ook zo veel mogelijk praktijk op te doen. Als je maar 5 à 10 telefoontjes doet per dag, dan geraak je niet geroutineerd en zal je ook weinig of geen succes boeken. Hoeveel moet je er dan doen? Ideaal doe je er een 50-tal per dag. Zo word je steeds beter in de gesprekken én boek je zeker ook enig succes op een dag. Dat helpt dan weer voor je zelfvertrouwen.

  1. Het draait niet alleen om hoe je iets vertelt

Je volgde alle bovenstaande tips, maar toch blijft je succes beperkt. Denk dan eens na over de boodschap, de inhoud, de aanbieding. Zit dát wel goed? Misschien heb je een sterkere USP nodig, zodat de klant de waarde ziet van wat je aanbiedt. Of als je bijvoorbeeld afspraken boekt, kan het ook aan het te grote engagement liggen. Vraag bijvoorbeeld een kwartiertje van hun tijd in plaats van een uur. De klant zal sneller positief antwoorden, omdat het maar om een kwartiertje gaat. En als het niet waardevol is, dan is dat ook niet erg. Want hij of zij heeft er niet veel tijd mee verloren.

  1. Je krijgt sowieso een ‘neen’ te horen. Maar dat betekent niets.

Ga steeds uit van een eerste afwijzing. Ze zouden tegen iedereen ‘neen’ zeggen. Het is dan aan jou om die horde te nemen en ze toch te overtuigen. Bekijk die ‘neen’ als deel van de dans. Ze kennen je niet en ze beseffen de meerwaarde van je product of dienst niet. Dus zeggen ze automatisch ‘neen’. Maar dat betekent dus niets, geloof me.

  1. Onderscheid je van de rest.

Klanten krijgen veel telefoontjes, dus het is aan jou om het verschil te maken. Wees jezelf, gepassioneerd en zelfzeker. Vooral door authentiek te zijn, onderscheid je jezelf van de concurrentie.

  1. Bewijs dat je meerwaarde biedt, dat je hun tijd niet verspilt.

Je hebt slechts één kans om een goeie, eerste indruk te maken én de klant te overtuigen dat je een meerwaarde zal betekenen voor hen. Klanten zullen zeggen dat ze al een partner hebben, dat ze je product of dienst niet nodig hebben, dat ze geen tijd hebben, … De kans is klein dat dit waar is. Ze zien gewoon de meerwaarde er niet van in. Het is aan jou om het tegendeel te bewijzen.

  1. Je hebt al een script? Bekijk het kritisch en maak het nóg het beter.

Zelfs als je geen geschreven script hebt, dan heb je er eigenlijk een in je hoofd. Want je zal telkens ongeveer hetzelfde zeggen. Je script verbeteren, zal ook de resultaten verbeteren.

 

Klaar om erin te vliegen? Of heb je toch meer hulp nodig? Dat kunnen we zeker bieden. Wij kunnen de telesales voor je verzorgen. Of als je de touwtjes liever zelf in handen houdt, dan kunnen we een telesales opleiding voorzien. Onze sales coach helpt je hier graag mee! Contacteer ons gratis en vrijblijvend.